vind antwoorden op de meest gestelde vragen
Stappenplan: hoe word ik ZZP'er in de zorg
Stap 1: Hoe schrijf ik me in bij de Kamer van Koophandel?
De eerste stap naar het zelfstandig ondernemerschap is jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Via deze link kun je jezelf in een paar simpele stappen aanmelden als eenmanszaak oftewel als zelfstandig ondernemer. Let op dat je als handelsactiviteit Thuiszorg vermeldt met bijbehorende SBI-code 88101. Na deze inschrijving krijg je een KvK-nummer en worden je gegevens doorgegeven aan de belastingdienst.
Mocht je vragen hebben tijdens dit proces dan kun je chatten of bellen met een KvK-adviseur: 088 585 15 85. Je kunt ook het informatiepunt van de overheid voor ondernemers raadplegen: ondernemersplein.nl.
Wat hiernaar ook erg belangrijk is, is het invullen van de vragenlijst nieuwe zorgaanbieders. In deze vragenlijst wordt er gekeken naar wat voor zorg u gaat leveren, er wordt gekeken naar de aanwezigheid van bepaalde beleidsdocumenten, zorgformats en (werk)afspraken. Belangrijk is om deze vragenlijst meteen in te vullen, deze dien je in ieder geval binnen 2 weken in te vullen.
Kosten
Voor de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel betaal je eenmalig een inschrijfvergoeding van €80,10. Daarnaast heb je een uittrekstel nodig dat kan dienen als jouw bewijs van inschrijving. Dit kost eenmalig €18,05. Deze kosten betaal je met pinpas of creditcard als je bij de Kamer van Koophandel bent om je inschrijving compleet te maken.
Stap 2: Hoe meld ik me aan bij het BIG register?
Op het moment dat je verpleegkundige bent (niveau 4 of hoger) heb je een BIG-registratie nodig om werkzaamheden uit te kunnen voeren. Zonder deze registratie kan en mag je geen zorg verlenen. Wanneer je al eerder in de zorg werkzaam bent geweest kan het zijn dat je deze registratie al hebt. Heb je dit nog niet? Dan zal je dit dus zelf aan moeten vragen. Het aanmelden voor het BIG register kun je doen via deze website.
Wil je zelfstandige in de zorg worden, maar heb je niet het niveau voor een verpleegkundige? Dan kun je je alsnog laten registreren om de kwaliteit van je zorg te waarborgen. Dit is het kwaliteitsregister van de V&VN. Dit is niet verplicht, zoals een BIG-registratie, maar wel aan te raden.
Kosten
De kosten voor een BIG-registratie zijn €85,-. Inschrijven bij het Kwaliteitsregister is gratis als je lid van de V&VN. Als je geen lid bent, maar je toch wil inschrijven in het Kwaliteitsregister dan zijn de kosten €82,90 per jaar. Een lidmaatschap van de V&VN is €85,20 per jaar.
Stap 3: Hoe vraag ik een VOG aan bij de gemeente?
Als zelfstandig zorgverlener dien je ook een recente (max. 1 jaar oud) Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningsprofiel 45 Gezondheidszorg en welzijn van mens en dier te overhandigen. Met deze verklaring toon je aan dat jouw gedrag in het verleden geen belemmering vormt voor het verlenen van thuiszorg. Deze verklaring kun je aanvragen bij de gemeente waar je ingeschreven staat.
Kosten
Een VOG kun je aanvragen bij de gemeente. De kosten hiervoor zijn €41,35.
Stap 4: Hoe vraag ik een AGB-code aan?
Een AGB-code is een Algemeen Gegevens Beheer-code. Dit is een landelijke code waaraan een zorgaanbieder herkend kan worden. Deze heb je als zelfstandig zorgverlener nodig voor het communicatie- en declaratieproces tussen jou als zorgverlener en zorgverzekeraar of SVB (sociale verzekeringsbank). Deze code kun je aanvragen via agbcode.nl. Gemiddeld duurt het ongeveer 5 werkdagen totdat je een AGB-code ontvangt na aanvraag.
Stap 5: Welke verzekering moet ik afsluiten?
Als zelfstandig zorgverlener ben je zelfstandig ondernemer, wat wil zeggen dat je handelt voor eigen rekening en op eigen risico. Het is daarom goed om de juiste verzekeringen hiervoor af te sluiten. De twee belangrijkste verzekeringen zijn de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de beroepsrechtsbijstandsverzekering. Daarnaast is een verzekering voor ziekte en arbeidsongeschiktheid ook zeker aan te raden, maar dit is optioneel.
Stap 6: Moet ik een Klachtenregeling afsluiten?
Het is wettelijk (volgens de WKKGZ) verplicht om als zzp’er in de zorg een klachtenregeling te treffen. Dit kun je door via bijvoorbeeld Solopartners of Klachtenportaal. Zij ondersteunen je bij het afhandelen van eventuele klachten die ontstaan tijdens uw werk als zelfstandig zorgverlener.
Mijn Standby Zorg
Ik heb problemen met de website, wat kan ik doen?
Mijn Standby Zorg is constant in ontwikkeling. Het kan daarom voorkomen dat je tegen een bug of technisch probleem aan loopt. Dat is natuurlijk vervelend en we helpen je dan ook graag verder.
Wat kun je zelf doen?
Mocht je tegen dit probleem aanlopen dan kun je kijken of het wel werkt op een laptop of computer. Ook helpt het wel eens als je wisselt van browser. Dat je het bijvoorbeeld probeert met Google Chrome ipv Safari.
Wij lossen het probleem graag op. Om precies te weten waar je tegenaan loopt kun je ons een email sturen met de volgende informatie:
- Een screenshot of schermopname van het probleem
- Een omschrijving van het probleem
- Welke browser je gebruikt (bijvoorbeeld Safari, Google Chrome of Internet Explorer)
- Welk apparaat je gebruikt (bijvoorbeeld een laptop, IPhone, Samsung tablet)
- Een linkje naar de desbetreffende pagina.
Deze mail mag je sturen naar info@standbyzorg.nl Wij zullen jouw mail bekijken en probleem het zo snel mogelijk op te lossen en aan je terug te koppelen.
Hoe werkt het reviewsysteem?
Na elke afgeronde dienst krijg jij de mogelijkheid om een review te geven over deze dienst. De opdrachtgever krijgt ook de mogelijkheid om jou een review te geven. Hierdoor vergroten we de betrouwbaarheid van zowel zorgverleners als opdrachtgevers.
Zodra jij jouw uren indient krijg je de mogelijkheid om een review te geven. Dit is alleen verplicht bij de eerste dienst die je bij een opdrachtgever werkt. Je geeft sterren van 1 t/m 5, waarbij 5 heel goed is en 1 niet goed. Je kunt ook een toelichting geven. Alleen het aantal sterren die jij geeft is zichtbaar, de toelichting niet.
Ook jouw opdrachtgever kan op dezelfde wijze een review aan jou geven. Het aantal sterren is dan zichtbaar voor iedereen. Je kan zo dus laten zien dat je goed werk levert!
Waar kan ik mijn aantal sterren vinden?
Het aantal sterren dat jij hebt ontvangen kun je vinden in jouw profiel. Klik op jouw naam en kies dan voor 'Profiel bewerken'. Je ziet dan bovenaan het aantal sterren met daarachter het aantal beoordelingen dat je hebt ontvangen.
Hoe moet ik inloggen op Mijn Standby Zorg?
Je kan inloggen op mijn.standbyzorg.nl/account/inloggen met jouw emailadres en het door jou gekozen wachtwoord. Mocht je jouw wachtwoord vergeten zijn dan kies 'Wachtwoord vergeten'. Je hebt dan de mogelijkheid om jouw wachtwoord opnieuw in te stellen.
Mijn Standby Zorg werkt met een authenticatie code. Deze code zorgt ervoor dat jouw gegevens goed beveiligd zijn. Je ontvangt deze code op jouw email. Je kan het vakje ‘Onthoud dit apparaat voor 90 dagen’ aanvinken. Als je Mijn Standby Zorg dus alleen op jouw eigen telefoon gebruikt hoef je maar eens in de 90 dagen te doen.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Geen probleem! Jouw wachtwoord kun je opnieuw instellen door te klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’. Volg dan de stappen die worden gegeven om jouw wachtwoord opnieuw in te stellen.
Is er een handleiding voor het gebruik van Mijn Standby Zorg?
Er is zeker een handleiding van Mijn Standby Zorg. Hierin leggen we jou stap voor stap uit hoe het werkt.
Kan ik Mijn Standby Zorg ook op mijn telefoon gebruiken?
Mijn Standby Zorg is erop ingesteld om op je telefoon mee te werken. Om snel toegang te krijgen, kun je een snelkoppeling op jouw telefoon zetten, zodat je deze direct kunt aanklikken. We hebben in een video uitgelegd hoe dit moet doen.
Waar vind ik de Vilans protocollen, MIC formulieren, dubbel te controleren lijst en de Lijst voorbehouden en risicovolle handelingen?
Deze zullen in de toekomst te vinden zijn op Mijn Standby Zorg. Op dit moment is dit nog niet in te zien op deze omgeving. We hebben er wel voor gezorgd dat deze informatie voor jou beschikbaar is. Om deze te kunnen inzien, kun je een mail sturen naar marcom@destandbyfamilie.nl. Zij zullen zorgen dat jij toegang krijgt.
Facturen en accorderen
Mijn factuur is ingediend, maar wordt niet betaald. Wat kan ik doen?
De factuur heeft een betalingstermijn van 14 dagen. Als deze betalingstermijn is verstreken kun je het beste direct schakelen met jouw opdrachtgever.
Mijn uren worden niet goedgekeurd, maar hier ben ik het niet mee eens. Wat kan ik doen?
Als je niet eens met jouw afgekeurde uren kun je deze weer opnieuw indienen. Geef een goede toelichting waarom jij vindt dat de uren niet kloppen. Kom je er echt niet uit? Neem dan contact op met jouw opdrachtgever.
Waar kan ik mijn maandoverzicht van afgelopen oktober vinden?
Vanaf 29 oktober zijn we gestart met de nieuwe wijze van facturering. Er zal op 2 november, dus ook geen maandoverzicht te vinden. Je hebt nu voor elke geaccordeerde dienst een factuur onder het kopje 'Facturatie' staan. Elke woensdag wordt er een factuur verstuurd. Dit betekent dat de diensten die nog niet gefactureerd waren op woensdag 30 oktober worden verstuurd.
Hoe dien ik een factuur in?
Als jouw uren zijn geaccordeerd door de opdrachtgever wordt de factuur elke woensdag verzonden. Je hoeft hier geen extra actie voor de ondernemen. De facturen vind je onder het kopje 'Facturatie'. Hier staan alle facturen met de bijbehorende status. Dit zijn de statussen 'Verzonden', 'Betaald' en 'Gecrediteerd'. Op deze pagina kun je ook jouw facturen downloaden.
Mijn factuur is nog niet betaald, hoe kan dat?
Elke woensdag wordt er een factuur verzonden. Op deze factuur staan de uren die zijn geaccordeerd. Het kan zijn dat jouw uren nog niet geaccordeerd zijn. Dit vind je terug 'Uren indienen' op het tabblad 'Ter goedkeuring'. Is de factuur met de uren verzonden en is de betaaltermijn verstreken? Dan kun je het beste contact opnemen met de opdrachtgever.
Waar kan ik mijn facturen inzien?
Jouw facturen kun je zien als je klik op 'Facturatie'. Je ziet dan al jouw facturen. Deze facturen worden per dienst die geaccordeerd is opgemaakt. De facturen zijn gesorteerd op datum, je ziet jouw nieuwste factuur dus als eerste.
Hoe moet ik mijn uren indienen?
Jouw uren dien je in bij 'Uren indienen'. Je ziet dan twee tabbladen: 'In te dienen' en 'Ter goedkeuring.'
In te dienen
Hier vind je de diensten waarvan je de uren zelf nog moet indienen. Klik op de button Uren indienen en geef jouw uren aan. Zijn de daadwerkelijke uren anders dan de geplande uren, dan kun je dit hier aanpassen en een toelichting geven. Deze toelichting leest jouw opdrachtgever ook. Zodra je jouw uren indient kun je ook de opdracht of het zorgmoment beoordelen. Je geeft het aantal sterren op en kunt ook een toelichting geven. Deze toelichting ziet een organisatie niet. Het geven van een beoordeling is alleen verplicht als je de eerste keer voor een organisatie werkt.
Ter goedkeuring
Bij het kopje Ter goedkeuring zie je de uren die de opdrachtgever nog moet goedkeuren. Keurt de opdrachtgever jouw uren af, dan vind je deze weer terug bij In te dienen. Zij geven dan ook een reden aan.
Reageren op nieuwe diensten
Hoe ga ik een overeenkomst aan?
Zodra je interesse toont in een dienst ga je akkoord met de voorwaarden van de overeenkomst van de opdracht. Deze voorwaarden kun je inzien voordat je een reactie verzendt.
Waar vind ik mijn reacties terug?
Onder de knop 'Open zorgmomenten' zie je de knop 'Mijn reacties'. Hier vind je op de zorgmomenten waarop jij gereageerd hebt en wat de status ervan is.
Waarom kan ik niet op elk zorgmoment reageren?
In sommige gevallen kan het zijn dat je niet kunt reageren op de diensten omdat er een handeling wordt gevraagd waar je niet bekwaam voor bent. Je kan bij "Mijn documenten" zien welke handelingen missen. Via ons Skillslab kun je scholingen volgen om ervoor te zorgen dat je alle benodigde handelingen bezit. Bekijk het programma van het Skillslab en meld je direct aan.
Hoe reageer ik op een openstaand zorgmoment?
Via Mijn Standby Zorg kun je direct jouw interesse tonen in een openstaande zorgmoment. Log in op Mijn Standby Zorg en klik op 'Open zorgmomenten'. Hier zie je zorgmomenten die passen bij jouw niveau. Heb je interesse in een zorgmoment? Klik dan op de knop 'Reageren op dit zorgmoment'. Je krijgt een bericht als je bent ingepland voor dit zorgmoment.
Betalingen
Wanneer kan ik gebruikmaken van de dagelijkse betaling?
We zijn momenteel hard aan het werk om de dagbetaling mogelijk te maken. Dit zal later dit jaar mogelijk zijn. Zodra we definitief weten wanneer dit mogelijk is zullen we je hierover informeren.
Voorheen ontving ik een weekbetaling, krijg ik dan straks automatisch een dagelijkse betaling?
Dit staat dan inderdaad zo ingesteld. Wil je geen gebruikmaken van de dagelijkse betaling? Stuur dan een bericht naar administratie@standbyzorg.nl en dan passen we het voor je aan.
Welke opties heb ik met betreft betalingen?
Op het moment bieden we één standaard optie aan, namelijk wekelijkse facturatie. Er wordt elke woensdag een factuur met geaccordeerde diensten verstuurd naar de zorgorganisatie. Deze factuur heeft een betalingstermijn van 14 dagen. Op het moment dat de zorgorganisatie de factuur betaald zullen wij het geld naar jou overmaken.
Momenteel zijn we druk bezig met de ontwikkeling van de dagelijkse betaling. Dit wordt later dit jaar geïntroduceerd. Het geld komt dan binnen 1 werkdag na het accorderen van jouw uren op jouw rekening.
Jouw voorkeur van betaling kun je wel alvast wijzigen in Mijn Standby Zorg, dit kan via 'Mijn documenten'. Als je eerder een keuze hebt gemaakt staat deze keuze er nog in. Dit betekent ook dat wanneer jij eerder gekozen hebt voor een wekelijkse betaling dit nu automatisch op dagelijkse betaling staat. Wil je dit niet? Stuur dan een berichtje naar administratie@standbyzorg.nl.
Zijn kosten aan verbonden als ik kies voor een dagelijkse betaling?
Voor deze service rekenen we servicekosten die worden ingehouden op jouw factuur. Zodra we hier meer informatie over hebben zullen we je hierover informeren.
Hoe meld ik mij aan voor de dagelijkse betaling?
Je kan in Mijn Standby Zorg aangeven of je kiest voor een dagelijkse betaling. Dit doe je alsvolgt:
- Login bij Mijn Standby Zorg
- Ga naar Mijn documenten
- Kies het tabblad Zakelijk
- Klik op Voorkeur betaling
- Geef aan dat je voorkeur hebt voor een dagelijkse betaling
Als je dit al eerder hebt aangegeven dan kun je dit niet meer zelf wijzigen. Als je eerder de voorkeur hebt aangegeven voor weekbetaling staat deze nu ook op dagbetaling. Wil je dit wijzigen? Stuur dan een berichtje naar administratie@standbyzorg.nl, dan passen wij het voor je aan.
Hoe kan ik mij afmelden voor de dagelijkse betaling?
Momenteel is de dagelijkse betaling nog niet mogelijk. Je kan wel al aangeven of je gebruik wil maken van de dagelijkse betaling. Dit kun je doen bij Mijn Standby Zorg. Mocht je eerder al een keuze hebben aangegeven dan kun je dit niet meer zelf wijzigen. Wij helpen je hier graag mee. Stuur dan een mailtje met jouw voor- en achternaam naar administratie@standbyzorg.nl. Zodra jouw afmelding verwerkt is, ontvang je van ons per e-mail een bevestiging.
Hoe vindt de wekelijkse facturatie plaats?
Elke woensdag worden de diensten die dan geaccordeerd zijn verstuurd naar de opdrachtgever. De opdrachtgever ontvangt de factuur met de factuurdatum op vrijdag. Mocht er iets niet kloppen op de factuur is er dan toch voldoende tijd om de betaling binnen de betalingstermijn van 14 dagen te voldoen. Mocht de factuur niet zijn betaald binnen de betalingstermijn kun je contact opnemen met jouw opdrachtgever.
Technisch
Voor zorgorganisaties
Een zorgverlener is niet op komen dagen, wat kan ik doen?
Wat vervelend dat de zorgverlener niet is op komen dagen! Geef dit altijd door aan jouw contactpersoon bij Standby Zorg. Wij kunnen kijken of dit gevolgen heeft voor de zorgverlener.
Is er een handleiding voor het gebruik van Mijn Standby Zorg?
Dit is er inderdaad. De handleiding voor zorgorganisaties kun je hier downloaden.
Ik wil een dienst annuleren, hoe kan ik dit doen?
Tot 8 dagen voor de dienst kun je een dienst kosteloos annuleren. Is het 7 dagen of korter voor de dienst en is er een zorgverlener ingepland, dan kan de zorgverlener toch de uren aan je doorbelasten. Neem hiervoor contact op met de zorgverlener en kijk of jullie er samen uit kunnen komen.